KDG laborgyarkorlat

2018. november 13. - Laborgyakorlat a Kanizsai Dorottya Gimnáziumban
 
Az idei ősszel a „lelkes” Bolyai Természettudományi Csapatversenyre jelentkezők és póttagok (5-8. évfolyamból kilenc 4 fős csapat) részesülhettek laborélményben.
 
A kalandos indulás után rövidesen majdnem mindenki fehérköpenyben hallgatta a Nagyszerű találmányok – egyszerű kísérletek sztereo előadást. Magyar tudósok – magyar szabadalmak kerültek bemutatásra a 7köznapi életben is használatos tárgyaknál, jelenségeknél.
  • Eötvös Lóránd – inga
  • …. kaleidoszkóp
  • Fenyő Márta – biotron lámpa
  • Békésy György – csiga, dobhártya
  • Jedlik Ányos – FRÖCCS
  •  … 3D szemüveg
  • Losonczi Áron – üvegszál
  • Dr. Oláh Gergely – laparoszkópia
  • Sátor Dénes – stressz labda
  • Sellye János – stresszelmélet
  • Asbóth Oszkár – kockásfülű nyúl
  • Bálinger Antal – Látásjavító szemüveg
  • Bárány Róbert – egyensúlyérzékelés
  • Gál József – fizikai IgNobel-díj, a pingvinek székletürítése
  • Szent-Györgyi Albert – C-vitamin és a folteltávolítás
  • mosogató … Tyndall-jelenség
Fizika, matematika, biológia, orvostan, kémia témákban zajlott a kísérletezés, demonstrálás. Az elmúlt száz év magyar tudósait, általuk feltalált eszközöket, vagy megfogalmazott tudományos elméleteket ismerhették meg közelebbről a diákok.
 
Élmény volt látni: a kockásfülű nyúl röptét, a laparoszkópiás műtétet imitáló ifjoncokat a sztereomikroszkóp fölött, a látásjavító szemüveg helyi változatát kipróbálókat, a csőlátó napszemüveget viselőket, a kiadott cseppnyi és az ipari mennyiségű jódot használó keményítő kimutatókat.
S milyen jó, ha az ember tudja a stressz elméletet alkalmazni, a fröccselmélet lényegét (Mi az a házmester és sportfröccs), az üvegszálas világítóberendezések működési elvét.
 
A szünet után már mindenki (35 diák) fehér köpenyben a kémcsőfogócsipesz, kémcső, borszeszégő – használatával, s 4-10 anyag tulajdonságával ismerkedett.
  • Jód hevítése
  • Jód oldódása vízben, alkoholban
  • Mg szalag égetése
A rendkívül gyakorlatias - balesetvédelmi szabályokat betartó, hogyan használd az eszközöket, mit tapasztalsz, mi a magyarázata – instrukciókat betartó diákok nagyszerű élményben részesülhettek.
S bár a fáradtság és a nem éppen lassú tempó az információáramoltatásban a végén érzékelhető volt,
egy-két bakit leszámítva elmondható, hogy hasznos, élményszerű és érdekes három órában volt része a 35 diáknak és két kísérő tanáruknak. A középiskolai hangulatot sem feledve!
 
Jóleső érzéssel lehetett hallani egy-két véleményt a gyakorlat végén: Ez jó volt! Hogy is volt a stresszlabda házi receptjének összetétele? Mert én ezt otthon kipróbálom!
S mire a suliba visszaértünk, már híre ment az alig 3 óra laborélménynek, s a márciusi újabb KDG laborgyakorlatra már biztos lesz lelkes, tudásra éhes jelentkező.
 
Németh Barbara, Szakos Ibolya szaktanárok
E-napló